• De Bloesem Herne

Klassen

Elke klas toont je graag een inkijk op haar klaswerking. Er zijn ook activiteiten die per graad worden georganiseerd.
Schoolse activiteiten vind je onder alle klassen.

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Knutselen - Kerst vieren in de klas

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019. Aangepast op woensdag 2 januari 2019

Voor kerst maakten we een kerststukje met nagels en wol op een houten plankje. Wat een mooie resultaten!

We versierden de kerstboom.

Donderdag voor de kerstvakantie gingen we met de klas naar de musical 40-45.

Vrijdag voor de kerstvakantie bekeken we een film en hielden we een kerstfeestje in de klas met al het nodige: croque monsieur, een heerlijke chocoladekerstboom, geschenkjes, enz.

Uitstap 'Het Beroepenhuis'

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019. Aangepast op woensdag 2 januari 2019

Op dinsdag 27 november vertrokken we met onze klas richting Gent. We namen 's morgens de trein in Herne en reisden via Brussel-Zuid en Gent-Sint-Pieters verder richting Gent-Dampoort. Van daar was het nog een klein kwartiertje stappen naar Het Beroepenhuis. Op de trein kregen we enkele opdrachtjes.

 

We aten eerst onze boterhammen op en konden daarna beginnen aan de activiteiten. Hier een kort overzicht van wat we hebben gedaan.

- Verwelkoming met filmpje over alle soorten (technische) sectoren / beroepen.

- De 2 beroepenateliers:

In deze beroepenateliers kropen we in de huid van een professional! We konden experimenteren met materialen en gereedschappen. Zo ontdekten we ook de relevantie van heel wat talenten zoals technisch inzicht, sociale vaardigheden en handigheid.

Wij deden:

Horeca - kelner en barpersoneel: In het horeca-atelier leer je een spectaculair ogende mocktail maken. (Diemochten we ook proeven natuurlijk). Als zaakvoerder start je de eigen zaak van je dromen.
 
Social profit - ergotherapeut, logistiek assistent, verpleegkundige, maatschappelijk werker:
Til een klasgenoot uit een bed zonder je rug te belasten en doe een parcours met een rolstoel. Hoe hoog is je hartslag ? Heb jij veel mensenkennis?
 
Daarna gingen we naar de interactieve tentoonstelling. 

Deze bestond uit verschillende 'ontdekhoeken' die elk een sector vertegenwoordigen. 

Per ontdekhoek en sector kwamen we via doe-opdrachten meer te weten over enkele relevante beroepen. Zo schoven de leerlingen als mecanicien onder een vrachtwagen of haalden als kwaliteitsverantwoordelijke het verkeerde zakje snoep van de lopende band.

We leerden ook heel wat bij over milieu, vaktaal, veiligheid en genderbewustzijn.

Afsluitend had de begeleider een kringgesprek met de leerlingen, waarbij ze samen bekeken hoever zij al staan in hun keuzeproces en waarbij er vooral concreet bruikbare tips op maat werden meegeven.

Alfabetisch rangschikken in de BIB

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019. Aangepast op woensdag 2 januari 2019

Op dinsdag 20 november gingen we met de klas naar de BIB!

Niet om een boek te kiezen, maar wel om op een toffe manier te rangschikken. We kregen in groepjes een stapel boeken die we in de rekken op de juiste plaats mochten zetten. Als laatste opdracht kregen we een volledig rek waar we de eventuele foutjes moesten uithalen. 

Wij mochten even het werk van de bibliothecaris overnemen. Fijn was dat! 

Frans: le futur proche

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019.

We herhaalden in groepjes door te dobbelen het werkwoord 'aller'.

Zo konden we komen tot 'le futur proche'.

Samen naar de top in het zesde!

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019.

In het thema,  'Dankzij de drager', leren de kinderen over een drager zijn voor iemand, een sherpa en daarbij verantwoordelijk zijn voor je groep.

In les 3 mochten zij in een groepje een berg beklimmen.

Hierbij moesten ze kiezen uit materiaal die ze zeker zouden meenemen.

Slapen in een tentenkamp, een voedselpakket afgeven, klimmateriaal meesleuren, het hoorde er allemaal bij!

Iedereen haalde de top binnen de 50 min!

 

Herfstcreaties

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019.

Opdracht: Bladeren drogen tijdens het herfstverlof. Deze mochten ze meenemen naar de klas.

De kinderen kregen wat inspiratie via een powerpoint en gingen dan zelf aan de slag!

Kapsels, leeuwen, egels, ... er kwam vanalles uit de bus!

Heerlijke gezonde sapjes maken!

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019. Aangepast op woensdag 2 januari 2019

Appelsienen, appels, mandarijen, ... alles kon erin!

Klokhuizen gingen zelfs mee in de sapcentrifuge, alles werd gescheiden en dat leverde ons heerlijke sapjes op! 

Mmm...

M.E.G.A.-les

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019.

Op 5 november kwam inspecteur J.M. Deleux naar onze klas om kennis te maken met de kinderen en om de eerste les te geven van het project M.E.G.A. 

Noodnummers, veiligheid,  preventie,...  Het kwam allemaal aan bod. 

Ook konden de leerlingen via rollenspel de belangrijke W's toepassen die nodig zijn bij het bellen naar noodnummer.

Op 20 november kwam hij terug voor les i.v.m. preventie rond drugs, alcohol en andere verslavende middelen.

Drama: inspringspel

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 30 oktober 2018.

Je zit in een bushokje te wachten...

Wat als er nu iemnd bij je op de bank komt zitten?

Wat vertel je? Maar heel belangrijk: wie is die persoon?

De leerlingen hadden allemaal een personage in gedachten. Personages kwamen op 'de set' bij, wanneer zij dit wouden.

Ze gingen weg, op een manier die zij op dat moment improviseerden.

Een oude dame, een tiener, een dronken man, een zakenman, ... Het was wel een hilarische dramales!

Daarna speelden we een een busscène.

Hoe reageren omstaanders op zaken die je helemaal NIET hoort te doen in een bus?

Beeldopvoeding: Houtskooltekening

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 30 oktober 2018. Aangepast op dinsdag 30 oktober 2018

Naar aanleiding van ons thema W.O. maakten we met houtskool ons eigen hunebed.

Ieder op zijn eigen manier!

Natuurlijk hebben we eerst wat uitleg gekregen van onze juf:

Welke technieken kunnen we allemaal toepassen?

Waarop moet er zeker gelet worden?

Hoe ziet een hunebed er eigenlijk uit?

Waarvoor werd deze vroeger gebruikt?

Waar komen ze voor?

enz.

 1 2 3 >  >>