• De Bloesem Herne

Klassen

Elke klas toont je graag een inkijk op haar klaswerking. Er zijn ook activiteiten die per graad worden georganiseerd.
Schoolse activiteiten vind je onder alle klassen.

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

THE DAY - De verkoop

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

THE DAY - De verkoop

Eindelijk was het zover. Na heel veel voorbereiding mochten de net opgerichte bedrijfjes vandaag hun producten verkopen!

De kinderen zorgden voor heel mooi versierde kraampjes, haalden hun mooiste glimlach boven en bedienden hun klanten supervriendelijk. Ook het zonnetje was van de partij.

We mogen het gerust zeggen: het marktje was een groot succes! Iedereen heeft genoten!

Een DIKKE proficiat leerlingen van het zesde. We zijn trots op jullie!

De Bloesem - Herne

Elke dag aan het werk

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019. Aangepast op donderdag 18 april 2019

Elke dag aan het werk - We verzinnen dansbewegingen

We starten deze activiteit met het uitbeelden van hoe een werkdag eruit ziet en het resultaat is een dansje dat we met de ganse klas uitvoeren.

 

Uitstap kubus

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Uitstap kubus - Uitbeelden van vlakke figuren

Het zonnetje lokte ons vandaag naar buiten. We trokken te voet naar een van de landschapskubussen van Herne.

Daar genoten we even van de stilte, maar de leerlingen kregen ook enkele opdrachten. Ze werden uitgedaagd om in groep enkele vlakke figuren uit te beelden. Niet makkelijk!

Wiskunde - Ren-je-rot

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Wiskunde - Ren-je-rot

Na de krokusvakantie was het tijd om eens te kijken hoeveel we nog weten van de leerstof van wiskunde van het zesde leerjaar.

Vandaag zitten we niet stil aan onze banken om wiskundeoefeningen te maken.

Omdat beweging goed is voor de hersenen,  rennen we ons rot om zo snel mogelijk zo veel mogelijk goede antwoorden te verzamelen.

Het was heel leuk, maar wel een beetje koud aan de vingers!

Begrijpend lezen

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019. Aangepast op donderdag 18 april 2019

Begrijpend lezen - sokpop

'We zullen de lessen Begrijpend Lezen eens anders aanpakken', dachten de juffen.

De leerlingen krijgen een beschrijving van hoe ze een sokpop kunnen maken, het nodige materiaal en dan gaan ze in stilte aan de slag met naald en draad.

Er werd nogal wat gepuft in de klas, maar uiteindelijk had iedereen zijn sokpop af en kregen ze de volgende opdracht: Verzin een poppenkastverhaal met jullie sokpoppen, jullie gaan dit binnenkort spelen voor jullie mete- en petekinderen uit het eerste leerjaar. 

Het was niet makkelijk, maar wel een heel leuke opdracht!

Muzische Vorming

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Muzische Vorming - Tableau Vivant: Het Sint-Nicolaasfeest

Dat de goede Sint al vele jaren op 6 december een bezoekje brengt aan alle kinderen, kunnen we zien in elke oude kunstwerken. Jan Steen schilderde tussen 1665 en 1668 het schilderij ‘het Sint Nicolaasfeest’.

We bekijken dit schilderij eens grondig en proberen het dan uit te beelden. De figuranten zijn de leerlingen van het zesde. Als attibuten mogen ze alles gebruiken wat in de klas te vinden is.

Godsdienst

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Godsdiensles - Rollenspel

Wat zou jij doen als je een bedelaar tegenkwam? Hierover dachten we na in groepjes. Daarna speelden we dit voor de klas.

Helix

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Een leuke en leerrijke oriëntatietocht die ons bij de mooiste locaties in de omgeving van het Raspaillebos bracht. 

Gestuurd door een pijltjesreeks en bewapend met kompas, stukjes topografische kaart, een vragenreeks en een goed humeur doorliepen we het parcours. 

Het was een zeer fijne dag!

Haiku's & goochelen

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Enkele leerlingen kregen beschreven informatie over haiku's die ze in groepjes moesten verwerken en die ze verstrekken aan leeftijdsgenoten. De luistergroep kunnen van beluisterde haiku’s aangeven over welk natuurelement (seizoen, dier, landschap …) ze gaan en uit welke woorden ze dat opmaken.

Andere groepjes moesten dan weer beschreven informatie over uit te voeren goocheltrucs verwerken en omzetten in instructietaal.

Lukte de goocheltruc? Was de instructie duidelijk voor de luistergroep? 

Leerlingen leren op deze manier om tussenstappen te ordenen en de instructies op een gestructureerde wijze te  formuleren, 
ze kunnen gepast reageren op de instructies die door de medeleerlingen geformuleerd zijn en ze kunnen eveneens hun mening verwoorden over de wijze waarop de instructies gegeven werden.

Been gebroken, arm gebroken?

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019. Aangepast op dinsdag 16 april 2019

Been gebroken, arm gebroken? Tijd voor een bezoekje aan de spoed!

In ons thema van Wero zijn we al heel wat te weten gekomen over botbreuken en hoe die behandeld worden. Daarover leren in de klas is boeiend, maar eens kijken hoe je nu echt verzorgd wordt op de spoedafdeling van het ziekenhuis, dat is toch veel interessanter!

Op 14 februari trokken we naar het ziekenhuis van Geraardsbergen waar we een rondleiding kregen op de spoed. Een verpleegster toonde ons de verschillende kamers en legde ons uit waarvoor al die vreemde toestellen dienen. We kregen een demonstratie van een hartmonitor en enkele leerlingen gingen naar huis met een gips.

Het was een heel leerrijke en leuke uitstap.

 1 2 3 >  >>