• De Bloesem Herne

Klassen

Elke klas toont je graag een inkijk op haar klaswerking. Er zijn ook activiteiten die per graad worden georganiseerd.
Schoolse activiteiten vind je onder alle klassen.

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

THE DAY - De verkoop

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

THE DAY - De verkoop

Eindelijk was het zover. Na heel veel voorbereiding mochten de net opgerichte bedrijfjes vandaag hun producten verkopen!

De kinderen zorgden voor heel mooi versierde kraampjes, haalden hun mooiste glimlach boven en bedienden hun klanten supervriendelijk. Ook het zonnetje was van de partij.

We mogen het gerust zeggen: het marktje was een groot succes! Iedereen heeft genoten!

Een DIKKE proficiat leerlingen van het zesde. We zijn trots op jullie!

De Bloesem - Herne

Elke dag aan het werk

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019. Aangepast op donderdag 18 april 2019

Elke dag aan het werk - We verzinnen dansbewegingen

We starten deze activiteit met het uitbeelden van hoe een werkdag eruit ziet en het resultaat is een dansje dat we met de ganse klas uitvoeren.

 

We richten ons eigen bedrijf op

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

We richten ons eigen bedrijf op - Opbrengst gaat naar Broederlijk Delen

'Richt jullie eigen bedrijfje op en probeer WINST te maken!' Deze opdracht kregen de leerlingen van het zesde leerjaar.

Eerst keek iedereen wat onwennig rond, maar al gauw spetterde het van de ideeën om centjes te gaan verdienen. In vier groepjes gingen de zesdejaars aan de slag. Om te beginnen moesten ze in groep overeenkomen welk product ze zouden gaan verkopen. Een groepje gaat popcorn verkopen, een andere verse smoothies, het derde groepje snoep en het laatste groepje warme wafels.

We beslisten om een marktje te houden op vrijdagavond na schooltijd, waar de 4 bedrijfjes met een standje zullen staan om hun producten te verkopen.

De leerlingen zorgden zelf voor alles: de reclame, de bestelling, het vastleggen van de prijs, de uitnodigingen,  het opsmukken van de kraampjes, het bakken en het poppen, het inpakken van de producten, het verwerken van de bestellingen en het bijhouden van de boekhouding.

De actie was een overweldigend succes! De bedrijfjes maakten samen 717,47 euro winst. Deze winst werd geschonken aan Broederlijk Delen.

Een dikke proficiat aan de kids van het zesde!

En... bedankt aan iedereen die zijn steentje bijdroeg!

Paasparcours derde graad

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Paasparcours derde graad

De leerlingen van het 5de en het 6de leerjaar legden samen een paasparours af om hun paaseitjes te verdienen.

Ze moesten in groepjes allerlei opdrachten uitvoeren: een fito-meter, droedels, een rebus, in een bepaalde volgorde gaan staan zonder te praten, behendigheidsoefeningen...  De moeilijkste opdracht voor sommigen was 3 minuten zwijgen

Uitstap kubus

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Uitstap kubus - Uitbeelden van vlakke figuren

Het zonnetje lokte ons vandaag naar buiten. We trokken te voet naar een van de landschapskubussen van Herne.

Daar genoten we even van de stilte, maar de leerlingen kregen ook enkele opdrachten. Ze werden uitgedaagd om in groep enkele vlakke figuren uit te beelden. Niet makkelijk!

Wiskunde - Ren-je-rot

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Wiskunde - Ren-je-rot

Na de krokusvakantie was het tijd om eens te kijken hoeveel we nog weten van de leerstof van wiskunde van het zesde leerjaar.

Vandaag zitten we niet stil aan onze banken om wiskundeoefeningen te maken.

Omdat beweging goed is voor de hersenen,  rennen we ons rot om zo snel mogelijk zo veel mogelijk goede antwoorden te verzamelen.

Het was heel leuk, maar wel een beetje koud aan de vingers!

Begrijpend lezen

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019. Aangepast op donderdag 18 april 2019

Begrijpend lezen - sokpop

'We zullen de lessen Begrijpend Lezen eens anders aanpakken', dachten de juffen.

De leerlingen krijgen een beschrijving van hoe ze een sokpop kunnen maken, het nodige materiaal en dan gaan ze in stilte aan de slag met naald en draad.

Er werd nogal wat gepuft in de klas, maar uiteindelijk had iedereen zijn sokpop af en kregen ze de volgende opdracht: Verzin een poppenkastverhaal met jullie sokpoppen, jullie gaan dit binnenkort spelen voor jullie mete- en petekinderen uit het eerste leerjaar. 

Het was niet makkelijk, maar wel een heel leuke opdracht!

Muzische Vorming

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Muzische Vorming - Tableau Vivant: Het Sint-Nicolaasfeest

Dat de goede Sint al vele jaren op 6 december een bezoekje brengt aan alle kinderen, kunnen we zien in elke oude kunstwerken. Jan Steen schilderde tussen 1665 en 1668 het schilderij ‘het Sint Nicolaasfeest’.

We bekijken dit schilderij eens grondig en proberen het dan uit te beelden. De figuranten zijn de leerlingen van het zesde. Als attibuten mogen ze alles gebruiken wat in de klas te vinden is.

Godsdienst

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Godsdiensles - Rollenspel

Wat zou jij doen als je een bedelaar tegenkwam? Hierover dachten we na in groepjes. Daarna speelden we dit voor de klas.

Helix

Geschreven door Nathalie Menschaert op donderdag 18 april 2019.

Een leuke en leerrijke oriëntatietocht die ons bij de mooiste locaties in de omgeving van het Raspaillebos bracht. 

Gestuurd door een pijltjesreeks en bewapend met kompas, stukjes topografische kaart, een vragenreeks en een goed humeur doorliepen we het parcours. 

Het was een zeer fijne dag!

Haiku's & goochelen

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Enkele leerlingen kregen beschreven informatie over haiku's die ze in groepjes moesten verwerken en die ze verstrekken aan leeftijdsgenoten. De luistergroep kunnen van beluisterde haiku’s aangeven over welk natuurelement (seizoen, dier, landschap …) ze gaan en uit welke woorden ze dat opmaken.

Andere groepjes moesten dan weer beschreven informatie over uit te voeren goocheltrucs verwerken en omzetten in instructietaal.

Lukte de goocheltruc? Was de instructie duidelijk voor de luistergroep? 

Leerlingen leren op deze manier om tussenstappen te ordenen en de instructies op een gestructureerde wijze te  formuleren, 
ze kunnen gepast reageren op de instructies die door de medeleerlingen geformuleerd zijn en ze kunnen eveneens hun mening verwoorden over de wijze waarop de instructies gegeven werden.

Been gebroken, arm gebroken?

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019. Aangepast op dinsdag 16 april 2019

Been gebroken, arm gebroken? Tijd voor een bezoekje aan de spoed!

In ons thema van Wero zijn we al heel wat te weten gekomen over botbreuken en hoe die behandeld worden. Daarover leren in de klas is boeiend, maar eens kijken hoe je nu echt verzorgd wordt op de spoedafdeling van het ziekenhuis, dat is toch veel interessanter!

Op 14 februari trokken we naar het ziekenhuis van Geraardsbergen waar we een rondleiding kregen op de spoed. Een verpleegster toonde ons de verschillende kamers en legde ons uit waarvoor al die vreemde toestellen dienen. We kregen een demonstratie van een hartmonitor en enkele leerlingen gingen naar huis met een gips.

Het was een heel leerrijke en leuke uitstap.

Ai, ik heb mijn arm gebroken!

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Ai, ik heb mijn arm gebroken! - Een mitella maken en aandoen

Een mitella is een driehoekige die wordt gedragen bij een kneuzing, botbreuk, verstuiking of (snij)wond.

Wij oefenen in de klas om een mitella te maken en die bij elkaar aan te doen.

Het is eerst even zoeken, maar oefening baart kunst! Aan het einde van de les kan iedereen een mitella aanleggen.

Ai, ik heb mijn been gebroken!

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Ai, ik heb mijn been gebroken! - Stuiter-ei

Ons bot bestaan uit calcium en collageen. Hoe zou ons bot eruit zien als het een van die twee stoffen mist? Tijd voor een proefje!

Calcium zorg voor sterke botten maar wist je dat calcium azijn oplost?

Om te kijken wat azijn met calcium doet, doen we een proef met een ei. De schaal van een ei is namelijk van calcium.

Wat gebeurt er als we daar azijn over gieten en dit enkele dagen laten staan?

De harde schaal lost op en wat overblijft is een stuiter-ei!

Talenten

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Tijdens de lessenreeks 'op stap naar het secundair onderwijs...' mochten de leerlingen bij elkaar verschillende talenten opschrijven.

Het was fijn om achteraf onze post-it te lezen.

Pi en de omtrek cirkel

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019. Aangepast op dinsdag 16 april 2019

Pi en de omtrek cirkel

In de wiskundeles zochten we een manier om de omtrek van een cirkel te berekenen.

We gingen in groepjes aan de slag om de omtrek te meten van kleine en grote cirkels. Iedereen koos een meettoestel dat hen het beste leek. Met touw en lintmeter gingen de kinderen vlijtig aan de slag. Ze kwamen al snel tot de conclusie dat dit niet echt handig werkt, maar ze zetten toch door.

In de volgende opdracht moest elk groepje de diameter van zijn cirkel meten en dan berekenen hoeveel keer de diameter in de omtrek gaat. Gek! Hoe groot of hoe klein de cirkel ook is, de diameter gaat ongeveer 3 keer in de omtrek.

American Games

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019. Aangepast op donderdag 18 april 2019

American Games

Het 5de en het 6de leerjaar mocht een namiddag proeven van enkele 'American Games'.

  • BASEBALL:  slaan vanaf statief, toss-machine,  werpen naar targets, vangen en fielden.
  • SPELVORMEN VANGBAL: catch the ball,  vlagbal: voorbereiding op rugby,  kinball: spelen met een grote bal van 1,5 diameter.
  • INDIVIDUELE SPELEN: frisbeelandschap, vortex, catchball, american football

Wat een fijne ervaring!

 

Filmpje:

 

Techniek

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

In ons WO-thema 'Kun je met je vinger schrijven?' hebben we al verschillende experimenten gedaan: we maakten een pennenfabriek, we probeerden te schrijven met onze zelfgemaakte pen en inkt, we bouwden onze eigen telegraaf, enz.

Joepie! Het sneeuwt!

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Joepie! Het sneeuwt! - Tijd voor enkele sneeuwproefjes

In ons WO-thema 'Kun je met je vinger schrijven?' hebben we al verschillende experimenten gedaan: we maakten een pennenfabriek, we probeerden te schrijven met onze zelfgemaakte pen en inkt, we bouwden onze eigen telegraaf, enz.

Maar vandaag... viel er sneeuw! En als het sneeuwt, is het tijd voor enkele sneeuwproefjes.

In groepjes gingen we aan de slag. We onderzochten het gewichtsverschil tussen losse en samengedrukte sneeuw. Eerst even schatten en dan onze schatting controleren.

Dan was het tijd om na te denken over het volgende: 'Hoeveel water zal er nog in de beker zijn, als de sneeuw gesmolten is?' Pfff... best een moeilijke vraag!

En daarna was het tijd voor het echt werk. De juffen daagden ons uit: Wie bouwt de stevigste iglo?

Gedichtendag 2019

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Gedichtendag - Thema "VRIJHEID"

Op Gedichtendag organiseerde de Cultuurraad, in samenwerking met de Bibliotheek, een gedichtenavond waaraan iedereen kon deelnemen. 

Dat lieten wij ons natuurlijk geen twee keer zeggen.

Maurits van Liedekerke, dichter en ere-burger van Herne, kwam naar onze klas om ons op weg te helpen met het schrijven van een gedicht. Hij zorgde voor enkele mogelijke beginzinnen en daarna ging iedereen muisstil aan de slag. 

En de resultaten? Die mocht er zijn! Uit de pennen van onze leerlingen vloeiden prachtige gedichten.

Een grote delegatie van onze klas droeg zijn gedicht voor op 31 januari in de bibliotheek van Herne.

Eetfestijn De Bloesem

Geschreven door Nathalie Menschaert op dinsdag 16 april 2019.

Eetfestijn De Bloesem - Met de voeten op tafel

Het jaarthema van onze school is  'Op stap' en dat was te zien op het eetfestijn.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad om alles op tijd af te krijgen, maar het is gelukt!

Onze klas zorgt voor mooie, kleurrijke voeten om de tafels op te vrolijken.

Kronkeldidoe

Geschreven door Joke D'Hoekers op maandag 8 april 2019.

Ik ben kronkeldiedoe en ik word nooit moe. Daarom kom ik hier naar toe. Ik kronkel en ik spring. Ik fiets en ik swing. Daarom kom ik hier naar toe. En dan zingen wij diedoe, diedoe. 

Refrein: Kronkel diedoe diedie dadie die-doe (x 4)

Ik speel met een ballon. Ik lach me bijna krom. Daarom kom ik hier naar toe. En dan zingen wij diedoe, diedoe. 

Refrein 

Ik klim overal op. Tot boven aan de top. Daarom kom ik hier naar toe. En dan zingen wij diedoe, diedoe. 

Refrein 

Ik volg het spoor en kronkel overal door. Daarom kom ik hier naar toe. En dan zingen wij diedoe, diedoe.

Refrein

De leerlingen van 1 en 2 hebben een volledige namiddag ontzettend genoten. Het verdict was unaniem: Het was super leuk!

Wij trekken onze stoute schoenen aan!

Geschreven door Joke D'Hoekers op maandag 8 april 2019.

Tijdens deze veertigdagentijd durven wij iets speciaals, iets moeilijks te doen. En daarvoor trekken wij onze stoute schoenen aan.

Wij bereiden ons voor op Pasen en hebben onderweg ook aandacht voor de mensen uit het Zuiden, uit Guatemala.

Op 3 april kwamen we samen in de kerk om te vieren, te bidden, te zingen en om aan God te vragen ons te helpen en met ons mee te lopen.

De Islam

Geschreven door Karolien Neuckermans op maandag 8 april 2019.

In de lessen godsdienst kwamen de verschillende godsdiensten aan bod. De kinderen bleken toch heel wat vragen te hebben over deze godsdiensten. Daarom nodigden we de mama van Assya uit in onze klas. Zij kwam vertellen over de gewoontes in de Islam,...

We mochten zelfs heel lekkere muntthee drinken en proeven van de dadels...

Onze voormiddag vloog voorbij!

Dank u wel mama van Assya voor uw tijd en heel leerrijk verhaal!

 

Techniek

Geschreven door Karolien Neuckermans op maandag 8 april 2019. Aangepast op maandag 8 april 2019

Tijdens de lessen wero leerden we in het 5de leerjaar over het schrift door de eeuwen heen.

We ontdekten ook het morseschrift, met welk materiaal ze vroeger schreven,...

Ons thema sloten we af met een hoekenwerk waarin we zelf mochten experimenteren.

Zo maakten we met klei zelf een kleitablet, maakten we een stroomkring met een zoemer ertussen zodat we zelf morsetaal konden ervaren, we maakten een doolhof met potloodstompjes én we maakten zelf een vergrootglas.

De leerlingen waren zeer goed aan het werk en genoten van de vele verschillende materialen waarmee ze aan de slag konden gaan.

 

 1 2 3 >  >>