• De Bloesem Herne

Klassen

Elke klas toont je graag een inkijk op haar klaswerking. Er zijn ook activiteiten die per graad worden georganiseerd.
Schoolse activiteiten vind je onder alle klassen.

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Erfgoed, 100jaar...wat een evolutie

Geschreven door Liesbeth Denayer op zaterdag 16 februari 2019.

We zijn het thema gestart met het begrip 'erfgoed'. Wat betekent dit? Vertrekkend vanuit hun eigen erfgoed-voorwerp maakten we kennis met het erfgoed in de gemeente. 

Janne haar grootvader was molenaar van de Flietermolen te Tollembeek. Vol trots vertelde zij haar verhaal aan de leerlingen van zowel het 3e en het 4e leerjaar.  

Verhalen verzinnen bij alledaagse en ongekende voorwerpen, zelf een museum bouwen...erfgoed, wij weten wat het is!

 

Het lokaaltje naar de klas werd tijdelijk omgetoverd tot een museum vol spullen van vroeger. Bij het eerste bezoek mocht er niets aangeraakt worden. De juf gaf een rondleiding. Het tweede bezoek werd pas leuk: alles aanraken en gebruiken. Stappen met klompen...toch niet praktisch. Een viewmaster...geweldig. Zelfs de oude gameboy viel nog in de smaak.

Kinderen aan het werk

Geschreven door Liesbeth Denayer op zaterdag 16 februari 2019.

Thor maakte een powerpoint over Fortnite. De juf leerde HEEL WAT bij. Ze kan eindelijk meevolgen met de dagelijkse gesprekken.

Marie, Norah en Hanne leerden ons iets bij over de ijsvogel.

De juf is trots, want de kinderen doen dit uit eigen interesse en op eigen initiatief!!!

Stempelen met juf Lisa

Geschreven door Liesbeth Denayer op zaterdag 16 februari 2019.

Lisa wil later graag juf worden. Ze mocht dit al eens uitproberen met haar klasgenoten. Ze leerde een knutselwerkje van haar oma: stempelen met aardappelen. Dit is moeilijker dan het eruit ziet. Want die juiste vorm uit je aardappel snijden is niet zo gemakkelijk. Vierkantjes, sterretjes, hartjes...de kinderen maakten allerlei vormen. 

Lisa begeleidde iedereen fantastisch. En de juf..........die werd even overbodig :-).  

lichtmis

Geschreven door Lydia Dom op vrijdag 15 februari 2019.

De pannenkoekentraditie van Maria Lichtmis

Een oude spreuk zegt: “Er is geen vrouwtje nog zo arm, of ze maakt haar pannetje warm.”

Deze spreuk verwijst naar de traditie om op Maria Lichtmis pannenkoeken te eten, een traditie die je op vele plaatsen in Europa terugvindt. De ronde vorm van de pannenkoeken zou verband houden met de ronde vorm van de zon, die vanaf nu duidelijk krachtiger wordt. De traditie zegt dat wie pannenkoeken met Lichtmis eet, een voorspoedig jaar zal hebben

 

 

 

 

 

 

 

mijn lichaam

Geschreven door Lydia Dom op vrijdag 15 februari 2019.

Zo legden ze de omtrek van hun vriendje met blokjes om en mochten ze ook hun grootte meten met de blokken.

viesvuilland

Geschreven door Lydia Dom op vrijdag 15 februari 2019. Aangepast op vrijdag 15 februari 2019

De bewoners van Viesvuilland hadden een probleem: hun land was vuil doordat er niet gesorteerd werd. De prinses kwam onder impuls van haar vader, de koning, de hulp van de kleuters vragen om het huisvuil te sorteren zodat het weer een schoon land zou worden. 

Valentijn!

Geschreven door Nathalie Delhaye op zondag 10 februari 2019.

We hebben in de klas gevraagd of er verliefde kinderen zijn.  Victoria antwoordde onmiddellijk ja ik ben verliefd op Artuur.  De juffen stelden hen voor wat ze er zouden van vinden om te trouwen.  Ze glunderden allebei.  We hebben eerst een mindmap met alle kleuters gemaakt.  Hun gedachten, ideeën, ... die ze aan trouwen associeerden werden op papier gezet.  Nu leven we stap voor stap naar het huwelijk toe.  Eerst werden de uitnodigingen gemaakt (zie foto's).  De rest volgt later...

Naar de tandarts

Geschreven door Nathalie Delhaye op zondag 10 februari 2019.

Daar aangekomen werden we in twee groepen verdeeld.  Eén groep ging met de tandarts mee en werden de tanden gecontroleerd.  En één groep werd door de tandartsassistente begeleid.  Zij legde de apparatuur uit.  Hartelijk dank voor deze leerrijke voormiddag.

 

Geschreven door Lieve Nechelput op zondag 3 februari 2019.

Mevrouw Viviane Copriau is actief als vrijwilligster bij de Damiaanactie en maakte enkele jaren geleden een inleefreis naar Congo. 

We mochten op de wereldbol België en Congo zoeken en konden zelf zien wat een groot land Congo is. 

Dat mensen in Congo niet leven zoals wij hier in België werd ons al gauw duidelijk toen mevrouw Viviane aan de hand van mooie foto's begon te vertellen. 

We hebben allemaal heel geboeid geluisterd en veel opgestoken over het werk van de vrijwilligers ter plaatste. 

Bedankt, mevrouw Viviane, voor deze enthousiaste getuigenis!  

De jarigen in januari

Geschreven door Nathalie Delhaye op zondag 3 februari 2019.

De eersten die 6 jaar werden in de klas.  Kaars 6 op de verjaardagstaart, 6 kronen voor het verjaardagslied, 6 bellen blazen, ...

Proficiat Lore en Rune!  Hieperdepiep hoera!!!

Thema 'Winter'

Geschreven door Griet Piret op maandag 28 januari 2019.

Deze maand werkten we al rond het thema 'Winter'. We speelden spelletjes met "sneeuwballen", maakten sneeuwballen van krantenpapier, schilderden met ijslolly's, schaatsten met schoendozen door de klas...

We vierden ook de verjaardag van Finn en Maurice, zij werden 4 jaar. Proficiat!

Sneeuw

Geschreven door Karolien Neuckermans op donderdag 24 januari 2019.

De eerste sneeuwvlokken vielen en dus trokken we op woensdag onze sneeuwschoenen aan.

Wat een pret....

 

Sneeuwpret

Geschreven door Karolien Neuckermans op donderdag 24 januari 2019.

Sneeuwpret op de speelplaats...

Sneeuwpret

Geschreven door Liesbeth Denayer op woensdag 23 januari 2019.

Op een dag als vandaag kon de sneeuwpret niet ontbreken. 

Experimenteren met water

Geschreven door Liesbeth Denayer op woensdag 23 januari 2019.

Tijdens de lessen W.O. hebben we volop geëxperimenteerd met water. Zo maakten we een wolk, regen, communicerende vaten,.... Om dit thema af te sluiten hebben we witte rozen in water met kleurstof gezet. We waren echt benieuwd wat het resultaat ging zijn. 

De postbode

Geschreven door Nathalie Delhaye op zaterdag 19 januari 2019.

In de vakantie hebben we veel kerstkaarten gekregen maar hoe komen die tot bij ons?  We gingen een kijkje nemen in het postkantoor.  Daar werden we door een lieve postbode rondgeleid.  De kinderen mochten ook ieder een stempel zetten want dat hoort natuurlijk op een postzegel.  Deze stempels werden in een grote omslag gestoken daarop werd een postzegel gekleefd en het adres van de school opgeschreven.  Dit hebben we dan in de postbus gedeponeerd.  De dag nadien kwam de postbode op school langs met ...  ja inderdaad, onze grote omslag met de stempels erin.

Ook in de klas werd er een postkantoor ingericht waarbij we een tekening voor iemand van de klas konden maken.  Dit werd in een omslag gestoken, postzegel erop, naam van het kind opgeschreven + huisnummer en in de zelfgemaakte postbus gestoken.  's Avonds lichtte de postbode de postbus, zette op elke postzegel een stempel en dit werd dan in het juiste huisnummer gestoken.  Nu kennen we de weg van de brief. 

3de kleuterklas en het 1ste leerjaar maken wenskaarten

Geschreven door Nathalie Delhaye op zaterdag 19 januari 2019.

De leerlingen van het eerste leerjaar hielpen de kleuters van de 3de kleuterklas om een kerstwens te schrijven of te stempelen of letters uit tijdschriften te scheuren.  Daarna versierden ze hun kaart met een kerstboom, sterren, slingers, ...  Dit mochten ze dan meenemen naar huis om aan iemand te bezorgen.

Kerst in het 5de

Geschreven door Karolien Neuckermans op dinsdag 15 januari 2019.

In de maand december stonden er in het 5de leerjaar proefwerken op het programma.

Na deze toetsen gingen de leerlingen echt ontspannen...

We keken naar een film, speelden gezelschapsspelletjes, maakten fruitsla,...

Dit verdienden de leerlingen wel na de inspanningen die ze leverden tijdens de toetsenperiode.

Flinke instappers januari

Geschreven door Nancy Van Damme op dinsdag 8 januari 2019.

Onze nieuwe vriendjes deden dat weer super. Het afscheid van mama en papa is eventjes druk en moeilijk maar daarna verloopt alles naar wens. Kijk maar eens mee hoe flink we al zijn op onze tweede schooldag !

Milo is 3 jaar

Geschreven door Nancy Van Damme op dinsdag 8 januari 2019. Aangepast op maandag 14 januari 2019

Altijd leuk als een vriendje jarig is !

kerst in de klas

Geschreven door Nancy Van Damme op dinsdag 8 januari 2019.

We versierden onze klas, maakten leuke werkjes. Het was een gezellige sfeer in ons klasje.

Knutselen - Kerst vieren in de klas

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019. Aangepast op woensdag 2 januari 2019

Voor kerst maakten we een kerststukje met nagels en wol op een houten plankje. Wat een mooie resultaten!

We versierden de kerstboom.

Donderdag voor de kerstvakantie gingen we met de klas naar de musical 40-45.

Vrijdag voor de kerstvakantie bekeken we een film en hielden we een kerstfeestje in de klas met al het nodige: croque monsieur, een heerlijke chocoladekerstboom, geschenkjes, enz.

Uitstap 'Het Beroepenhuis'

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019. Aangepast op woensdag 2 januari 2019

Op dinsdag 27 november vertrokken we met onze klas richting Gent. We namen 's morgens de trein in Herne en reisden via Brussel-Zuid en Gent-Sint-Pieters verder richting Gent-Dampoort. Van daar was het nog een klein kwartiertje stappen naar Het Beroepenhuis. Op de trein kregen we enkele opdrachtjes.

 

We aten eerst onze boterhammen op en konden daarna beginnen aan de activiteiten. Hier een kort overzicht van wat we hebben gedaan.

- Verwelkoming met filmpje over alle soorten (technische) sectoren / beroepen.

- De 2 beroepenateliers:

In deze beroepenateliers kropen we in de huid van een professional! We konden experimenteren met materialen en gereedschappen. Zo ontdekten we ook de relevantie van heel wat talenten zoals technisch inzicht, sociale vaardigheden en handigheid.

Wij deden:

Horeca - kelner en barpersoneel: In het horeca-atelier leer je een spectaculair ogende mocktail maken. (Diemochten we ook proeven natuurlijk). Als zaakvoerder start je de eigen zaak van je dromen.
 
Social profit - ergotherapeut, logistiek assistent, verpleegkundige, maatschappelijk werker:
Til een klasgenoot uit een bed zonder je rug te belasten en doe een parcours met een rolstoel. Hoe hoog is je hartslag ? Heb jij veel mensenkennis?
 
Daarna gingen we naar de interactieve tentoonstelling. 

Deze bestond uit verschillende 'ontdekhoeken' die elk een sector vertegenwoordigen. 

Per ontdekhoek en sector kwamen we via doe-opdrachten meer te weten over enkele relevante beroepen. Zo schoven de leerlingen als mecanicien onder een vrachtwagen of haalden als kwaliteitsverantwoordelijke het verkeerde zakje snoep van de lopende band.

We leerden ook heel wat bij over milieu, vaktaal, veiligheid en genderbewustzijn.

Afsluitend had de begeleider een kringgesprek met de leerlingen, waarbij ze samen bekeken hoever zij al staan in hun keuzeproces en waarbij er vooral concreet bruikbare tips op maat werden meegeven.

Alfabetisch rangschikken in de BIB

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019. Aangepast op woensdag 2 januari 2019

Op dinsdag 20 november gingen we met de klas naar de BIB!

Niet om een boek te kiezen, maar wel om op een toffe manier te rangschikken. We kregen in groepjes een stapel boeken die we in de rekken op de juiste plaats mochten zetten. Als laatste opdracht kregen we een volledig rek waar we de eventuele foutjes moesten uithalen. 

Wij mochten even het werk van de bibliothecaris overnemen. Fijn was dat! 

Frans: le futur proche

Geschreven door Nathalie Menschaert op woensdag 2 januari 2019.

We herhaalden in groepjes door te dobbelen het werkwoord 'aller'.

Zo konden we komen tot 'le futur proche'.

 1 2 3 >  >>